Anamnese
Anamnesen er din sygehistorie. Ved dit første besøg hos os beder vi dig om at beskrive dit problem med dine egne ord. Det er altså dine egne, og eventuelt dine pårørendes, vurderinger og iagttagelser omkring dine symptomer og sygdom, vi er interesseret i at høre.

Undersøgelse
Efter anamnesen udfører vi en grundig undersøgelse af dig for at få et så præcist sygdomsbillede som muligt. Undersøgelsen kan blandt andet omfatte ortopædiske og neurologiske undersøgelser, analyse af din kropsholdning og gang og vurdering af mobiliteten i dine led og muskler, af spændinger og eventuelle hævelser.

Røntgen
Finder vi det nødvendigt at få yderligere indsigt i dit problem, kan vi supplere med en røntgenundersøgelse. En røntgenundersøgelse giver os mulighed for at konstatere eventuelle sygdomme i knogler og led. Vi har røntgenudstyr på klinikken, så vi har mulighed for at tage røntgenbillederne i umiddelbar tilknytning til dit første besøg hos os.

Behandling
Den kiropraktiske behandling består i at frigøre og afspænde de “låste” led, primært gennem håndgreb. Vi benytter os af forskellige ledfrigørende teknikker, der præcist justerer, manipulerer og mobiliserer det givne led og genopretter dets funktion. Når leddet bliver frigjort, sker det ofte med en karakteristisk lyd i form af et “knæk”.

Behandlingen er sjældent forbundet med ubehag for dig, og langt de fleste patienter vil opleve at føle sig bedre tilpas, mere afslappede og mere bevægelige efter behandlingen.

Til de blødere dele af dit bevægeapparat, der trænger til behandling, såsom muskler, sener og ledbånd, benytter vi os af tryk- og massageteknikker, varme- og kuldepåvirkninger samt udspændingsteknikker.

Vi tilpasser altid behandlingsteknikkerne efter din alder og fysik. Rådgivning og øvelser til hjemmebrug er også en del af behandlingen.

Efterbehandling
For nogle kan det være gavnligt at komme til forebyggende undersøgelse og behandling med regelmæssige mellemrum. Vi vejleder dig i, hvad du selv aktivt kan gøre for at forhindre din sygdom i at vende tilbage. Vi rådgiver dig også om gode arbejdsstillinger – både på jobbet og i fritiden – og om hvordan du får en mere hensigtsmæssig kropsholdning. Øvelser til hjemmebrug kan også være en del af efterbehandlingen.

Massage
Massage er blevet brugt gennem de sidste 4.000 år til behandling af skader og smerter – ikke uden grund. For mange smerter, der opstår på grund af spændinger og syreophobninger i musklerne, kan afhjælpes af fysiurgisk massage.

Fysiurgisk massage er en dybdegående massage. Den er derved velegnet ved smerte- og skadebehandling, som udtrykker sig ved muskelsmerter, spændinger og myoser. Desuden kan massage bidrage til at afhjælpe søvnbesvær og/eller stress.

Massage øger blodgennemstrømningen i overbelastede eller ømme muskler og stimulerer dermed kredsløbet og udløser endorfin – den menneskelige krops naturlige smertelindrende middel.

Massage behandler effektivt:
–       infiltrationer (myoser)
–       stivhed og smerter/ømhed i nakke, ryg, skulder, ryg og lænd
–       hovedpine og migræne
–       sportsskader
–       iskiassmerter
–       ubalance i led og muskler

Personlig træning
Vores kiropraktorer og massører tilbyder at tilrettelægge et personligt træningsforløb/-program, hvis du lider af tilbagevendende smerter eller skader, eller hvis du vil undgå, at et problem opstår igen.

Et individuelt træningsforløb/-program tilrettelægges på baggrund af en præcis kortlægning af dine problemstillinger, og kiropraktoren eller massøren vil instruere dig i, hvordan du udfører øvelserne korrekt.